Svar på kommentar

Hej! Såg idag att jag fått en kommentar som kan vara intressant att dela. Så jag tänkte helt enkelt svara på den i ett inlägg (det här inlägget om du inte förstod)

Hej! Jätterolig blogg. Är intresserad av hundar och skulle gärna vilja ha en själv. Men hur har du tid? Är det bara du som går ut med hunden och kollar till den eller är det mest din familj som gör det? Kram!

Först och främst tackar och bockar jag, superkul att du gillar bloggen! Oftast är det jag som sköter promenader, men självklart hjälps vi åt inom familjen. Mamma sköter tex oftast morgonkissen, eftersom det är hon som går upp först. Frukosten och morgonpromenaden brukar jag ta, men som regel är det den som åker sist hemifrån som ser till att han är kissad och klar så att det inte händer en olycka under dagen.

På lunchen har vi gjort så att pappa åker hem och promenixar, leker och umgås med Loke, om det krisar har morfar ryckt ut. I framtiden då vi har långa dagar och ingen kan åka hem har vi daghem, vilket vi fixade innan vi köpte hund så att vi var säkra. På eftermiddagarna är det den som kommer hem först som går ut, kvällen är jätteolika men den som har tid får ta hand om det.

All träning och mental stimulans är det jag som sköter (alltså freestyleträning och annat kul, självklart hjälps alla åt med vardagslydnad och koppelträning) och det gör jag ofta en snabbis på morgonen, en gång på eftermiddagen och om ork och motivation finns (i både mig och hunden OBSOBS) även en gång på kvällen. Eftersom vi har en valp som inte kan träna intensivt en timme i sträck delar jag upp det, på så sätt blir träningen mycket mer effektiv och det fortsätter vara roligt.


Tid är något en får skapa, det finns alltid små stunder där hunden kan få uppmärksamhet. Om det så är två minuter när du  väntar på maten i mikron eller 4 timmar varje dag då du inte har något att göra finns det alltid lite tid. Har en inte den tiden som krävs för den rasen en valt kanske en ska välja en annan ras, eller tänka om angående hundköp.

Förövrigt vill jag tillägga att vi tar träningspauser då och då, för att allt ska få tid att smälta in. Då avstår vi helt från det många tänker på som hundträning under några dagar, och ägnar oss åt fler skogspromenader och annan stimulans.

_MG_5129

Tycker om denna nåt så grymt??

One thought on “Svar på kommentar

Kommentera

