Nöjd och glad

Waahhh. Jag är så lycklig idag, trots att regnet vräker ner är jag goddamn lycklig. Våran träning gick superbra. S U P E R B R A. Vi tränade kedjor och delar i freestyleprogrammet, vilket gick toppen. Han var hela tiden fokuserad och koncentrerad, och när vi släppte loss i belöningslek var han snabbt med på noterna trots att vi inte jobbat så mycket med det förut. När jag tyckte leken skulle ta slut la jag ner all energi och sa ”nu räcker det” och han lugnade sig direkt.

En tydlig av och på-knapp är viktigt tycker jag, de flesta hundar har inga större problem med att gasa igång i vild lek men det är många som inte klarar av att släppa energin och gå vidare. För att belöningslek ska fungera på ett bra sätt behöver en kunna sätta igång den jättesnabbt, och stänga av den lika snabbt igen.


Som jag lite snabbt nämnde tränade vi freestyle också, och jag märker verkligen jättestor skillnad från hur det var för bara en vecka sen. Slalomen har blivit otroligt mycket snabbare, och ”ligg” som förut varit lite segt i övergångar fungerar nu klockrent (peppar, peppar…). Det känns för tillfället jättebra med allt gällande träning men med valp går svängarna fort och toppen kan dala redan imorgon.


2015-08-12 13.58.50

Jättegammal bild från när vädret var bra och mobilkameran fungerade någorlunda…

Videon jag skrev om häromdan laddas upp jättesegt men jag hoppas att den är klar till ikväll så att den kommer upp innan imorgon.

Kommentera

